Organizm dorosłego człowieka w 65% składa się z wody. W przypadku małych dzieci wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i sięga nawet 78%. Prawidłowe nawadnianie jest zatem jednym z kluczowych czynników wpływających na dobre samopoczucie. Odpowiednie nawyki w zakresie uzupełniania płynów należy wyrabiać w maluchach już w pierwszych latach życia. A jak to zrobić? Cennych rad udziela Olimpia Wawrzaszek, neurologopedka i terapeutka wczesnego wspomagania rozwoju, ekspertka marki Mama i ja – wody źródlanej dedykowanej dzieciom, kobietom w ciąży i kobietom karmiącym.
Dziecko cechuje naturalna ciekawość do wszystkiego, co je otacza. Już w pierwszych latach życia, poznając świat i wychowując się w oparciu o przyjęte przez rodziców wartości, wykształca w sobie nawyki, które towarzyszą mu często przez całe życie. Dobrze, aby przyswajanie kolejnych zasad odbywało się nie tylko w oparciu o obserwację dorosłych, ale również zrozumienie, dlaczego warto postępować tak, a nie inaczej. Ważne są zatem edukacyjne rozmowy oraz budowanie nowych doświadczeń. Oczywiście należy wziąć pod uwagę formę – im bardziej zaciekawimy dziecko danym tematem, tym chętniej będzie otwarte na jego zgłębianie, a co za tym idzie – przejmowanie związanych z nim pozytywnych nawyków. Dotyczy to również kwestii zdrowego żywienia i właściwego nawadniania organizmu. Ważne, aby picie nie kojarzyło się z przykrym obowiązkiem, ale ciekawym doświadczeniem. Żeby tak się stało, warto zwrócić uwagę malucha na rolę wody nie tylko w kontekście prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale i całego ekosystemu. W ten sposób wycieczka do lasu, wizyta w ZOO czy wspólne oglądanie filmu przyrodniczego zaowocuje obserwacją, która z pewnością przełoży się na zrozumienie istoty sprawy, mówi Olimpia Wawrzaszek.
Nauka picia wody przez zabawę
Skuteczne w wykształcaniu pozytywnych nawyków mogą być także kreatywne metody edukacyjne. Sprawdzonym i chętnie wykorzystywanym przez rodziców sposobem jest przyznawanie naklejek za osiągnięcie ustalonego celu – np. wypicie wskazanej liczby szklanek wody dziennie.
W zrozumieniu znaczenia, jakie dla zdrowia ma picie naturalnej wody, pomocne są też bajki edukacyjne. To ciekawy sposób na wyjaśnienie dziecku, jak działa organizm. Przy wykorzystaniu barwnych metafor czy porównań można łatwo zobrazować podstawowe zasady funkcjonowania ludzkiego ciała.
Warto również zachęcić malucha do udziału we wszelkich zabawach plastycznych i sensorycznych, w trakcie których pozna różne stany skupienia wody, takie jak forma płynna, lód czy para. Ciekawym pomysłem na urozmaicenie wody podawanej do picia jest dodanie np. plasterka ulubionego owocu, liści świeżej mięty czy serwowanie napoju w kolorowym kubku, własnoręcznie udekorowanym przez dziecko, dodaje ekspertka.
Ile wody powinno pić dziecko?
Zapotrzebowanie na płyny dziecka przed ukończeniem 6. miesiąca życia jest wysokie, jednak w tym okresie nie należy go „dopajać”, czyli podawać dodatkowej wody do picia. Potrzeby delikatnego organizmu w pełni zaspokaja pokarm mamy lub mleko modyfikowane oraz karmienie na żądanie.
Wprowadzenie do diety niemowlęcia niewielkich ilości wody rozpoczyna się dopiero w momencie poszerzania menu, czyli po ukończeniu przez dziecko 6. miesiąca życia.
Przy obliczaniu ilości wody dla dziecka ważącego mniej niż 10 kg można przyjąć ogólną zasadę: 100 ml wody dziennie na każdy kilogram masy ciała. U dzieci ważących od 10 do 20 kg jest to 1000 ml dziennie + 50 ml na każdy kilogram powyżej 10 kg. Większe dzieci, które ważą ponad 20 kg, powinny wypijać dziennie 1500 ml wody + 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg. Są to wartości orientacyjne, a jeśli dziecko ma wyższe zapotrzebowanie na wodę, nie należy go ograniczać. Często wzmożone pragnienie występuje np. podczas upałów czy aktywnej zabawy. Szacując ilość wody w codziennej diecie, warto uwzględnić nie tylko napoje, ale też kaszki, zupy czy musy, tłumaczy ekspertka.
Przykład idzie z góry
Gdy dziecko widzi rodziców regularnie sięgających po szklankę lub butelkę z wodą, jest skłonne ich naśladować. Dlatego woda powinna być podstawowym wyborem wszystkich członków rodziny, o każdej porze; również jako dodatek do posiłków czy napój nocny. Warto zadbać o dostępność kubka z wodą tak, aby dziecko mogło po niego sięgnąć w dowolnym momencie.
Podając dziecku wodę, warto pamiętać, aby składem była dopasowana do wieku, czyli najlepiej niegazowana, źródlana, o niskim stopniu mineralizacji i niewielkiej zawartości sodu, taka jak np. Mama i ja.
————————————————————————————————————————————–
Olimpia Wawrzaszek jest doświadczoną neurologopedką, terapeutką wczesnego wspomagania rozwoju, terapeutyką ręki i terapeutką Empathy Dolls®. Z wykształcenia jest filologiem i nauczycielem wychowania przedszkolnego. W swojej karierze współpracowała z Kliniką Neurologii Dziecięcej w Rzeszowie, Ośrodku Rehabilitacji Dzieci z Zaburzeniami Wieku Rozwojowego, Poradni Logopedycznej a także z licznymi przedszkolami.
Pracuje zarówno z noworodkami i niemowlętami, jak i starszymi dziećmi, również z autyzmem i zespołem Aspergera. Organizuje zajęcia terapeutyczno-muzyczne i plastyczne w przedszkolach dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Woda źródlana Mama i ja
Mama i ja – to w pełni bezpieczna, niegazowana woda źródlana, wyróżniająca się niskim stopniem mineralizacji i niewielką zawartością sodu. Stanowi optymalne uzupełnienie codziennej diety kobiet w ciąży oraz mam karmiących piersią. Znakomicie nadaje się również do przygotowywania posiłków dla niemowląt i dzieci w każdym wieku.
Cena:
1,5 l – 2,39 zł
0,5 l – 1,79 zł
0,33 l – 2,19 zł