Rozszerzanie diety dziecka – o tym warto pamiętać

krzesełko-do-karmienia

Rozszerzanie diety dziecka to jeden z najbardziej emocjonujących momentów w życiu rodziców. Wprowadzanie nowych smaków wymaga odpowiedniego przygotowania, również pod względem organizacyjnym. Warto zaopatrzyć się wcześniej w odpowiednie krzesełko do karmienia, śliniaki czy miseczki. Jak przygotować się na rozszerzanie diety dziecka?

Kiedy dziecko jest gotowe na rozszerzenie diety?

Zgodnie z zaleceniami Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, wprowadzanie rozszerzanie diety należy rozpocząć po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia i nie później niż̇ w 26. tygodniu życia. Nie oznacza to jednak, że jest to bezwzględny przedział, którego każda mama musi się trzymać. Warto podkreślić, że są to jedynie zalecenia, a każdy maluch rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Obserwując jednak zachowanie dziecka łatwo jest zaobserwować szereg sygnałów, które pokażą, że nadszedł czas wprowadzania nowych produktów. Przede wszystkim dziecko musi posiadać umiejętność stabilnego siedzenia i trzymania główki. Jest to istotne, ponieważ takiej pozycji wymaga krzesełko do karmienia. Dodatkowo jest to najbezpieczniejsza pozycja do karmienia. Przed rozszerzeniem diety warto także zwrócić uwagę czy dziecko nie posiada już odruchu wypychania językiem łyżeczki czy podawanego pokarmu. Zanika on w okolicach 6 miesiąca życia. Ważne jest także to, czy maluch potrafi chwytać jedzenie i trafiać nim celnie do buzi. Jeśli dziecko wykazuje gotowość w zakresie powyższych oznak śmiało rozpocząć można rozszerzanie diety.

Od jakich produktów rozpocząć rozszerzanie diety?

W pierwszej kolejności należy sięgać po warzywa. Wbrew powszechnej opinii, zdecydowanie lepiej jest jako pierwsze smaki wprowadzać marchew, buraki czy ziemniaki niż owoce. Słodkość owoców sprawi, że dziecko od małego zostanie przyzwyczajone do słodkiego smaku, przez co zdecydowanie ciężej będzie przekonać je do smaku warzyw czy kasz. Warto jest sięgać przede wszystkim po sezonowe produkty, które bogate są w witaminy i minerały. Poza warzywami czy owocami dobrze jest zapoznać dziecko także ze smakiem kaszy, która jest doskonałym źródłem białka oraz błonnika. Doskonale sprawdzi się chociażby kasza jaglana, która po ugotowaniu jest bardzo delikatna i lekkostrawna. Jej lepka konsystencja pozwala uformować z niej dowolne kształty, na przykład kulki, które zdecydowanie mogą ułatwić jedzenie.

Praktyczne akcesoria przydatne przy rozszerzaniu diety

Krzesełko do karmienia to obowiązkowy element wyposażenia dla wszystkich świeżo upieczonych rodziców. Jednak jego wybór może spędzać sen z powiek. Przy jego zakupie należy zwrócić uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo. Dobre krzesełko do karmienia posiada pasy wielopunktowe, które bez trudu dopasujesz do wielkości dziecka. Zdarza się, że niektóre modele rosną nawet wraz z dziećmi. Warto zwrócić uwagę także na elementy takie jak regulowany podnóżek czy mobilność – składane krzesełko do karmienia lub takie posiadające kółka, będzie zdecydowanie bardziej praktyczne. Przygotowując wyprawkę dla dziecka dobrze jest poświęcić kilka chwil na wybór odpowiedniej łyżeczki. Im młodsze dziecko, tym bardziej płaska powinna być jej główka. Dodatkowo sama łyżeczka powinna być wykonana z dość twardego i trwałego materiału, który dziecko bez trudu będzie w stanie odróżnić za pomocą ust i języka od jedzenia. Przy rozszerzaniu diety, ze względów praktycznych, zdecydowanie lepiej sprawdzą się plastikowe miseczki i talerzyki, jednak robiąc zakupy upewnij się, że wybrane modele nie posiadają substancji BPA. Zapewni to bezpieczeństwo Twojemu maluchowi.

Rate this post

Leave a Reply