10 rad na odporność w ciąży

Nikt z nas nie lubi chorować. Jesień i zima to jednak czas, kiedy bardzo łatwo o przeziębienie czy grypę. Wirusy przenoszą się błyskawicznie drogą kropelkową, najczęściej poprzez układ oddechowy, a nasza odporność nie zawsze jest na tyle wysoka, aby poradzić sobie z drobnoustrojami. Pamiętaj – lepiej zapobiegać, niż leczyć! O zdrowie trzeba odpowiednio zadbać, zanim choroba zagoni nas do łóżka. Wystarczy zacząć stosować się do kilku prostych zasad.

1. Ubieraj się stosownie do temperatury.
To najbardziej podstawowa rzecz. Często popełnianym błędem jest przegrzewanie organizmu. W zbyt ciepłym swetrze szybko się spocimy, a później wystarczy już tylko lekki wietrzyk i przeziębienie murowane. Dobrym pomysłem jest ubranie się „na cebulkę”, tak, aby w razie potrzeby móc zdjąć zapasowy sweter. Poranki z reguły bywają mroźne, należy więc pamiętać o czapce i szaliku lub chuście dla osłonięcia szyi. To właśnie przez głowę organizm traci najwięcej ciepła.

2. Śpij na zdrowie.
Sen ma bardzo duży wpływ na kondycję naszego organizmu. Niewyspany człowiek jest nie tylko zmęczony, ale również traci więcej energii i mniej skutecznie walczy z drobnoustrojami. Często lekceważymy to zalecenie, ale dla własnego zdrowia powinniśmy spać minimum 8 godzin na dobę. To głównie w trakcie snu organizm ma szansę zregenerować swoje siły.

3. Spaceruj na świeżym powietrzu.
Kiedy robi się zimno, rzadko chce nam się ruszyć z domu. To poważny błąd. Niedotleniony organizm jest mniej odporny na drobnoustroje, nie ma też możliwości, aby się zahartować. Warto więc regularnie zadbać o krótki spacer na świeżym powietrzu. Jeśli masz psa, problem sam się rozwiązuje. Jeżeli nie, zamiast jechać do pracy autobusem, wysiądź przystanek wcześniej i przejdź się dla zdrowia. Pamiętaj o wodoodpornym, oddychającym ubraniu, chroniącym też przed wiatrem.

4. Zadbaj o odpowiednio zbilansowaną dietę.
Powinna być bogata szczególnie w owoce i warzywa, źródła cennych witamin. W menu nie może także zabraknąć produktów mlecznych (są doskonałym źródłem probiotyków i prebiotyków). Nie mniej ważne są ryby, bogate w witaminy A, B, C, D i E, wspomagające odporność. Zdrowa żywność daje nam więcej energii i pomaga walczyć z wirusami.

5. Nie lekceważ nawet najwcześniejszych objawów infekcji!
Zwykłe przeziębienie nieleczone może przerodzić się w poważną grypę. Z infekcją mamy do czynienia, gdy organizm zostanie zaatakowany przez drobnoustroje chorobotwórcze. To pierwszy sygnał alarmujący, że nasz układ odpornościowy sobie nie radzi. Warto udać się wtedy do lekarza lub sięgnąć po preparaty wzmacniające odporność, zanim na poważnie zachorujemy.

6. Regularnie wietrz mieszkanie i dbaj o odpowiednią wilgotność powietrza.
Zamknięte i duszne pomieszczenia to istny raj dla drobnoustrojów. Idealna temperatura, jaka powinna panować w domu, to ok. 21°C w dzień i 18°C w nocy. Staraj się także nawilżać powietrze – zbyt niska wilgotność powoduje wysuszenie śluzówki nosa, co sprzyja złapaniu kataru. W sklepach dostępne są elektryczne nawilżacze, możesz też sposobem naszych babć położyć wilgotny ręcznik na kaloryferze.

7. Dużo pij!
Odpowiednie nawodnienie organizmu ważne jest nie tylko w lecie, przy upałach, ale i zimą. 1,5 litra płynów dziennie, to absolutne minimum. Polecane są przede wszystkim rozgrzewające napoje, takie jak owocowe herbaty z dodatkiem cytryny, imbiru i miodu.

8. Jedz… czosnek.
Zanim sięgniemy po antybiotyki, warto zaprzyjaźnić się z czosnkiem. Badania naukowe udowodniły, że ma silniejsze działanie nawet od penicyliny! Czosnek niszczy bakterie chorobotwórcze w układzie pokarmowym i oddechowym. Obecność zawartych w nim związków siarki mobilizuje krwinki białe do obrony organizmu przed wirusami. Poza tym czosnek działa również jako środek odkrztuśny i zmniejsza wydzielanie flegmy. Przykry zapach po spożyciu zniwelujemy myjąc zęby.

9. Zażywaj suplementy diety.
Warto po nie sięgnąć dla wzmocnienia odporności. Współczesny rynek farmakologiczny jest tak bogaty, że możemy przebierać w różnych środkach. Witaminowe preparaty wzmacniające czy tran dodatkowo wspomogą nasz układ immunologiczny. Zanim jednak coś wybierzemy, warto poprosić o poradę swojego lekarza, który poleci najlepszy dla naszych potrzeb środek.

10. Dbaj o higienę.
To podstawa w walce z wirusami. Nie zapominaj o częstym myciu rąk ciepłą wodą z mydłem. Jeśli masz katar, używaj chusteczek higienicznych, które natychmiast po użyciu wyrzucaj, aby nie rozprzestrzeniały się zarazki. Jeśli ktoś z domowników jest chory, nie korzystajcie z tych samych kubków, sztućców itp.
***
Tekst: Agnieszka Górecka

Bez-nazwy-1

Leave a Reply