Kiedy mama wraca do pracy

WWW.YOURHISTORY.PL

Jesteś szczęśliwą mamą, a czas spędzony z twoim dzieckiem jest dla ciebie niezwykle ważny. Jednak coraz częściej wracasz myślami do pracy i tęsknisz za obowiązkami i wyzwaniami? Każdy dzień wygląda tak samo? Wokół ciebie grono innych, niepracujących mam? Wasze tematy krążą wokół dzieci, a ty tęsknisz za ludźmi, z którymi mogłabyś wymienić poglądy lub zwyczajnie poplotkować, tym razem jednak nie o dzieciach i ich rozwoju? Jeśli na powyższe pytania odpowiedziałaś twierdząco, oznacza to, że całkiem poważnie przygotowujesz się do powrotu do pracy.

Praktyczne wskazówki
1. JEŚLI MALEC IDZIE DO ŻŁOBKA, zacznijcie czas adaptacji w godzinach, gdy jest wypoczęty i chętny do zabawy. Eksploruj miejsce razem z nim. Stwarzaj nastrój zaciekawienia i otwartości. Wzbudź w sobie postawę zaufania do opiekunek, zachowuj się swobodnie.
2. DAJ MALUSZKOWI ULUBIONĄ MASKOTKĘ, pieluszkę czy inny przedmiot kojarzący się z domem. Poczuje się bezpieczniej i pewniej.
3. Jeśli zostawiasz dziecko pod opieką niani, zawsze sprawdzaj referencje. Daj sobie wystarczająco dużo czasu, by ją poznać. Jeśli ufasz swojej niani, twój maluch poczuje się z nią naturalnie i bezpiecznie. Twoje dziecko obserwuje i wyczuwa twoje emocje i nastawienie do innych.
4. Jeśli zaobserwujesz niepokojące objawy, nagłe zmiany w zachowaniu malucha, jak np. budzenie się w nocy (podczas gdy przesypiał całe noce), brak apetytu, ataki złości i histerycznego płaczu, którego nie możesz uspokoić, nie bagatelizuj tych sygnałów. Poradź się specjalisty i weź pod uwagę potrzebę zmniejszenia wymiaru pracy. Potrzeby twojego dziecka są najważniejsze!

Niezależnie od tego, czy wracasz do dawnej pracy, czy dopiero zaczynasz jej szukać, ciebie i twojego malucha czeka wymagający czas adaptacji do zmian. Jak przygotować siebie i dziecko do kilkugodzinnych rozstań? Jak radzić sobie z trudnymi emocjami i tęsknotą?

Krok 1 PRZEMYŚL, ZDECYDUJ, ZAPLANUJ
Coraz częściej zadajesz sobie to pytanie: „Czy jestem gotowa na powrót do pracy? Jak poradzimy sobie z rozstaniem? Czy moje dziecko jest gotowe na rozstanie z mamą? Jak rozłąka wpłynie na jego rozwój emocjonalny?” Daj sobie czas i przestrzeń na przemyślenia. Pytaj siebie, czego potrzebujesz i czy jesteś gotowa na zmianę w waszym codziennym życiu. Nie obawiaj się powiedzieć: „Mam dość! Chcę do ludzi! Do pracy, do obowiązków!” Nie ma w tym nic złego. Praca to niezwykle ważny obszar w życiu współczesnej kobiety. Odmawiając sobie tego, co kochasz, w czym czujesz się naprawdę dobra, powodujesz, że narasta w tobie frustracja. Taka sytuacja nie pozostanie obojętna dla twojej relacji z dzieckiem. Mama niespełniona, pełna pretensji i wyrzutów, przemęczona i sfrustrowana – to nic dobrego dla maluszka. Ilość spędzonego razem czasu w ciągu dnia nie przekłada się w tej sytuacji na jakość waszej relacji.
Zdecydowałaś?! Wracasz do pracy? Masz wątpliwości, czy twoja decyzja jest słuszna? To naturalne. Nie obawiaj się. Spełniając swoje potrzeby, dajesz swojemu malcowi szansę na bycie z mamą spokojną, zadowoloną i dowartościowaną. Dla malucha to największy skarb!
Zanim wrócisz do pracy, zaplanuj! Czekają was zmiany i wiele niepewności. Oboje: i ty, i dziecko potrzebujecie dobrego planu i konsekwentnego działania.

Krok 2 OKRES ADAPTACJI – CO TO TAKIEGO?
Niezależnie od tego, czy pozostawiasz dziecko pod opieką niani czy pań w żłobku, zarówno ty, jak i twój maluch potrzebujecie czasu, by przygotować się na kilkugodzinne rozstania. Zacznij małymi krokami.
Jeśli malec zostaje pod opieką niani, zaplanuj czas, w którym będziesz wspólnie z dzieckiem przebywać w towarzystwie niani. Te dni pozwolą ci lepiej ją poznać i poobserwować jej zachowania w różnych sytuacjach. Nabierzesz zaufania, a twoje dziecko będzie pewniej się czuło w towarzystwie obcej osoby, gdy będziesz blisko.
Jeśli zdecydowaliście się na żłobek, porozmawiaj z kierownikiem placówki o możliwości skorzystania z okresu adaptacyjnego. W tym czasie będziesz mogła przychodzić z malcem do żłobka. Dziecko stopniowo zapozna się z nowym otoczeniem, a ty uspokoisz się i nabierzesz pewności, że to właściwe miejsce.

Krok 3 STOPNIOWANIE TO PODSTAWA
Zacznijcie małymi krokami. Pierwsze rozstanie z dzieckiem nie powinno trwać dłużej niż godzinę. Czas przebywania pod opieką niani lub w żłobku stopniowo wydłużaj. Nie spiesz się jednak! Zacznij od godziny i bądź konsekwentna. Powiedz dziecku, że wrócisz po posiłku. Organizuj czas w taki sposób, by wracać zgodnie z tym, co deklarowałaś. To bardzo ważne. Twoje dziecko uczy się poprzez doświadczenie. Powtarzalność powrotów mamy i taty uczy je, że rodzice wrócą i może spokojnie bawić się z nianią lub dziećmi w żłobku. Zwróć uwagę, by sukcesywnie wydłużać czas waszego rozstania, aż poczujesz, że oboje przyzwyczailiście się do nowej sytuacji.

Krok 4 NIE DAJ SIĘ POCZUCIU WINY!
Nie jesteś pewna, czy dobrze robisz? Martwisz się, czy opiekunki potrafią właściwie obchodzić się z twoim dzieckiem? Czujesz się przygnębiona, pełna wyrzutów, napięta i bardzo mocno zestresowana? Te negatywne emocje wpisane są w początek rozstań i powrotów do pracy. Każda zmiana w naszym życiu powoduje stres. Pewien poziom stresu jest korzystny i pozwala nam mobilizować się do działania. Ta sytuacja jest jednak szczególna. Powrót do pracy sam w sobie jest zdarzeniem stresującym, a co dopiero rozstanie z maluszkiem, kiedy dotąd byliście nierozłączni.
Zadbaj o siebie! W tym trudnym okresie adaptacji do zmian szczególnie myśl o sobie. Masz prawo czuć się niepewnie. Targają tobą wyrzuty sumienia, obawy i negatywne myśli – nie daj się im!
Zacznij od emocji: uświadamiaj sobie, co czujesz, nazywaj swoje emocje i mów o nich bliskim. Rozmowa z bliskimi i ich wsparcie jest ci teraz szczególnie potrzebne! Dzieci z dużą łatwością wyczuwają emocje swoich rodziców. Gdy czujesz się winna i przygnębiona, twój malec też to czuje i jest mu trudniej zaakceptować nową sytuację. Pożegnania powinny być krótkie, pewne i pozbawione winy i smutku. Dramatyczne rozstania, pełne łez i lęku ze strony mamy są dodatkowym stresem dla maluszka. Zwróć uwagę, jak zachowujesz się podczas pożegnań. Pracuj nad tym, by twoja postawa była pewna i spokojna.

W pracy skoncentruj się na zadaniu. Gdy wracają obawy i myśli o tym, jak radzi sobie twój malec, rób sobie stop-klatki. Pamiętaj, że 90% naszych zmartwień nigdy się nie zdarza! Skup się na pracy, a czas rozstania minie niepostrzeżenie. Wykorzystaj krótkie i proste ćwiczenia antystresowe, które możesz dyskretnie i szybko wykonać w pracy, a które pozwolą ci pozbyć się nadmiaru napięcia z ciała.
Bądź w kontakcie z placówką czy opiekunką dziecka! Umów się z nianią, że powiadomi cię o niepokojących sygnałach.
***
Tekst: Aleksandra Marciniak, psycholog

Bez-nazwy-1

Leave a Reply